אוסף דגמי מכוניות כיבוי אש והצלה

אוסף דגמי מכוניות כיבוי אש והצלה הגדול ביותר בישראל ובין הגדולים בעולם מוחזק ומטופח על ידי, החל משנת 1983 לערך, במקביל לאוסף אדיר של חומר ארכיוני ומוצגים היסטוריים על הכבאות בישראל.

"השיגעון" שלי לנושא כיבוי אש, החל עוד בהיותי בן תשע שנים (בשנת 1968 לערך) כאשר בכל הזדמנות שהייתה לי הגעתי לתחנת הכיבוי, שעמדה אז ברח' הרצל 46 בבני ברק. מספר שנים לאחר מכן, בשלהי שנת 1973 במהלך ימי מלחמת יום הכיפורים, הגעתי לתחנת הכיבוי הגדולה שעברה כבר לרח' השומר 25 בבני ברק, ושם נדבקתי בחיידק הכבאות באופן רשמי.

התשוקה לדגמי מכוניות כיבוי אש הוצתה בי עוד בתחילת שנות השמונים, בהשראתו של הקצין משה הרשקוביץ ז"ל, ששימש אז כקצין התחנה של בני ברק, והחזיק בחדרו ארונית שבה היו דגמים עתיקי יומין ומדהימים אשר גרמו לי להתאהב בהם. בכל הזדמנות הייתי נכנס לחדר, מנקה ומסדר את הדגמים, חוקר ובודק. משה ראה את התלהבותי ונתן לי, דגם מיוחד של כבאית אשר היוותה תוספת יקרת ערך לאוסף שלי. דגם זה נמצא ברשותי עד היום.

במשך השנים אני שוקד במסירות ובהתמדה על הרחבת האוסף הענק של דגמי המכוניות לכיבוי אש והצלה, המונה כיום מעל 3,200 דגמים, בגדלים ובצבעים שונים, מכל רחבי העולם.

איסוף הדגמים מהווה חוויה רגשית ומקצועית שגרמה לי להתעמק בהיסטוריה של הכבאות בארץ ובעולם. באוסף יש דגמים המתארים את ההתפתחות המוטורית של רכבי הכיבוי בעולם, החל בעגלות עם הסוסים שהיו בשימוש בשנים  1915-1860, דרך כלי הרכב הממונעים הראשונים, שנבנו בשנים 1915-1906, ועד כלי הרכב המודרניים והמשוכללים הקיימים כיום. האוסף כולל גם דגמים של ספינות כיבוי, מסוקים, מטוסים, טרקטורים, אופנועים, אמבולנסים, מנופים וכל סוג של אמצעי כיבוי אש, חילוץ והצלה שקיים וגם עשרות דגמים ופסלים של כבאים בגדלים שונים.

ברשותי מצוי גם אוסף נכבד של ספרים, חוברות, מוצגים, פריטים מוזיאוניים וקטעי עיתונות על הכבאות בארץ ובעולם. איסוף הדגמים והפעילות סביב האוסף, יחד עם הפעילות והעיסוק היום יומי בכיבוי אש, בשירותי הכבאות וההצלה, בפיקוד העורף ובעסק הפרטי, הינם חוויה מיוחדת וזכות גדולים, שגורמים לי לאהוב, בכל יום מחדש, את  התחום שנקרא כיבוי אש.

אוסף הדגמים מהווה אבן שואבת ומוקד עלייה לרגל למבקרים רבים מעולם הכבאות ובכלל. הדגמים מוצגים בתוך ארונות  תצוגה גדולים, עם דלתות זכוכית ופנסי תאורה מיוחדים, המאירים את האוסף ב"אור יקרות", כל הדגמים מבריקים בניקיונם ובסדר המופתי שלהם, דבר המשרה על המתבונן בהם, אווירה של מוזיאון נדיר ביופיו!

במהלך השנים התפרסם סיפור אוסף הדגמים במספר כתבות ופרסומים שונים בארץ, בין היתר בכתבה מצולמת שהוקרנה בערוץ "נשיונל ג'יאוגרפיק" וכן בעיתונים יומיים, במגזינים מקצועיים ועוד. אוסף הדגמים המיוחד שלי זכה להיכנס פעמיים לספר השיאים של גינס (בשנת 2001 ובשנת 2002 ).פריטים מתוך אוסף הדגמים הוצגו על ידי בתערוכות ואירועים לאומיים, כגון בתערוכת היובל למדינת ישראל, שהתקיימה בשנת 1998, בתערוכת "סיפורי כבאות" שהתקיימה בשנת 2005 ועוד.