תערוכת סיפורי כבאות

ב-20 במאי 2005 נפתחה במוזיאון ארץ ישראל בתל אביב תערוכה מרשימה שנקראה 'סיפורי כבאות'. התערוכה הציגה את התפתחות הכבאות בישראל וכללה  תמונות היסטוריות ודגמים של רכבי כיבוי אש והצלה. הטקס החגיגי, שבו גם נחשפה מכונית הכיבוי שנתרמה על ידי יהודי ניו יורק בשנת 1948, התקיים במעמד ראש העיר תל אביב, מר רון חולדאי, נציב כבאות והצלה, רב טפסר שמעון רומח, מפקדים, קצינים, כבאים ומתנדבים משירותי הכבאות וההצלה, אנשי ציבור וקהל רב.

התערוכה, שהורכבה כולה מתוך האוסף הפרטי שצברתי במהלך השנים, הוקדשה לזכרה של אשתי המנוחה, הגב' נאוה שמש ז"ל.

דבר נציב כבאות והצלה ומפקח כבאות ראשי לשעבר, רב טפסר שמעון רומח, בטקס פתיחת תערוכת סיפורי כבאות ב-20 ביוני 2005

 

אזרחים וכבאים נכבדים!

ברצוני לברך אתכם על השתתפותכם בתערוכת 'סיפורי כבאות', המתקיימת במוזיאון ארץ־ישראל בתל אביב. התערוכה מתארת את ההיסטוריה של הכבאות בישראל. הנהלת המוזיאון לקחה על עצמה פרויקט נכבד: לשפץ רכב כיבוי אש ייחודי אשר נתרם לשירותי הכבאות בישראל בשנת 1947, ולהציבו בתערוכת קבע במוזיאון. במסגרת זו חָבְרָה נציבות כבאות והצלה למוזיאון, החליטה על קיומה של התערוכה ועל הפקת חוברת זו, כדי להביא לידיעת הציבור הרחב את סיפורה של הכבאות בישראל.

מורשת הכבאות בישראל מגיעה, כפי שידוע לנו, עד ימי הברון רוטשילד, אשר הניח את היסודות להקמת יחידת כבאים מתנדבים בזיכרון יעקב. עוד בשנת 1897 דאג הברון לצייד את יחידת הכבאים בציוד מתאים ולאמנם להציל נפש ורכוש. מאז ועד היום מלווים הכבאים בישראל את המדינה ואת אזרחיה, בימי שלום ובימי מלחמה, בשמחה ובעצב, ופועלים למען המטרה הנעלה של הצלת נפש ורכוש.

המוצגים בתערוכה זו והחוברת שבידכם לקוחים כולם מהאוסף הפרטי של טפסר משנה מתנדב משה שמש, משירותי הכבאות וההצלה בני ברק. משה טרח ועמל במשך שנים רבות לאסוף כל פרט ומכל מקום אפשרי, כדי לשמר את מורשת הכבאות בישראל. גם היום הוא פועל ללא לאות לטובת מערכת הכבאות וההצלה בישראל, הן ברגיעה והן בחירום, ועל כך נתונה לו תודתי העמוקה.

תערוכה זו מוקדשת לזכרה של נאוה שמש ז"ל, שנפטרה בטרם עת ב-6 בפברואר 2005, בהיותה בת ארבעים ושלוש. נאוה ז"ל הייתה רעייתו של משה שמש, ליוותה אותו לאורך השנים בפעילותו ככבאי מתנדב והייתה חלק בלתי נפרד ממשפחת הכבאים בישראל.

אני תקווה שתערוכה זו והחוברת שאתם מחזיקים בידכם יהוו ציון דרך חשוב לתחום הכבאות, ויאפשרו בעתיד להקים את מוזיאון מורשת הכבאות בישראל, לזכרם של הכבאים אשר מסרו את נפשם להצלת נפש ורכוש למען הדורות הבאים.

שמעון רומח, רב טפסר

נציב כבאות והצלה ומפקח כבאות ראשי